Goodbye Norma Jeane



Gisterenavond ging onder het toeziend oog van BV’s en pers de nieuwste productie van Judas Theaterproducties in première: Goodbye Norma Jeane.

Verhaal:

Wie heeft Marilyn Monroe vermoord? “Goodby, Norma Jeane” belichaamt immers het enigma van Marilyn Monroe en de realiteit van Norma Jeane in één pakkend verhaal”.

Een jonge man belt aan bij een klein appartement in een stad in Europa. Een vrouw van 62 open de deur en stelt zicht voor als Jane Edwards. Maar de jonge man laat zich niet voor de gek houden. Hij is haar grootste fan en hij weet het zeker. Honderd procent zeker. De vrouw die voor hem staat is Norma Jeane Baker. Ooit beter bekend als Marilyn Monroe, waarvan de wereld niet beter weet dan dat ze 26 jaar eerder, op 5 augustus 1962, is overleden.

Verbijsterd laat de vrouw de jonge man binnen. Ze is vooral bang dat haar geheim bekend zal worden, maar de jonge man doet haar een voorstel. Hij wil weten wat er de laatste avond van haar leven is gebeurd.

Norma Jeane aanvaardt deze voorwaarden en begint te vertellen. Vertellen over een jong meisje dat terecht komt in een Hollywoodwereld vol leugens, bedrog en klatergoud. Ze vertelt hoe Norma Jeane Baker langzaam vervaagde en transformeerde in Marilyn Monroe. Actrice. Model. Sekssymbool. Ze vertelt hoe de roem haar eerst alles bracht wat ze zich ooit gewenst had, haar vrijheid bood, maar dat roem ook een keerzijde heeft en hoe de roem haar uiteindelijk verstikte. Niets bloeit, niets ontstaat, niets is nog echt onder de altijd priemende ogen van de oh zo kritische buitenwereld. En waar Marilyn eerst een bevrijding leek, werd Marilyn een gevangenis voor Norma Jeane.

Haar verhaal is een verhaal van onbereikbare liefde, peilloos diepe depressie, intens verdriet, vernietigende onzekerheid en eeuwige hunkering. En toen Marilyn stierf was de wereld misschien een ongelukkige ster armer, maar een opgelucht mens rijker…


Judas heeft voor deze productie drie klasse acteurs en een team van hoogstaande creatives weten te bemachtigen, dit is dan ook terug te zien van de eerste tot de laatste tel.

Ann Van Den Broeck neemt de rol van Marilyn Monroe op zich. Ondanks dat iedereen de icoon, Marilyn, ongetwijfeld op zijn of haar netvlies heeft staan, weet Ann dit beeld al in de eerste scene om te zetten naar haar versie van dit icoon. Haar turbulente levens vol ups en ontelbare downs weet ze van begin tot eind geloofwaardig en vooral aangrijpend neer te zetten.

Ann: “Iedereen kent Marilyn Monroe, de seksbom en de actrice, maar de vrouw daarachter kennen we niet. Dit is natuurlijk mijn interpretatie van haar, maar ik probeer hiermee een vollediger beeld van de vrouw te creëren, hoe zij heeft geleefd of hoe haar leven er misschien had uit kunnen zien. Alle complot theorieën in acht genomen hoop ik dat het publiek denkt ‘het kan wel zomaar eens echt zo gebeuren’…. Ik heb altijd gezegd ‘misschien was ze er wel op de première’. Ik denk zelf echt dat er meer achter haar dood heeft gezeten, maar we zullen het helaas nooit zeker weten!”

Spel en vocaal versterken elkaar en dit niet alleen bij Ann. Ook Annemie, in de rol van Jane Edwards, weet diezelfde emotie en kracht over te brengen. Daarnaast zorgt Annemie in haar overige rollen meermaals voor de komische noot in het serieuze geheel.

Annemie: “Ik hoop dat het publiek een beetje in de war is na het zien van deze voorstelling en denkt ‘het zou wel kunnen’. Want ze zou dan nu 90 jaar zijn en in juni 91 worden, dat zou kunnen! Dat is een intrigerend gegeven. Ik hoop dat mensen mee in het verhaal stappen en denken ‘goh ja stel je voor dat dat gebeurt, de CIA kan dat’. Ik heb dat gevoel zelf ook en ik had gehoopt dat ze naar de première zou komen!”

De jongste aanwinst in deze productie, Michiel De Meyer, liet zich zeker niet wegspelen door deze grote namen. Hij nam veel rollen op zich, maar door zijn spelkwaliteiten voelde de kijker niet dat dit steeds door dezelfde persoon werd vertolkt. Naast zijn vocale kwaliteiten vervolledigde hij de voorstelling met Jazz klanken uit zijn trompet.

Michiel: “Ik wil dat mensen na deze voorstelling het leven naast de ster begrijpen. Het is fijn om te merken dat wanneer we na de voorstelling naar de foyer komen dat het publiek zegt ‘het zou zomaar kunnen’, dat ze het geloven. Er zijn zoveel theorieën en wij maken dan de keuze om er één uit te lichten. Misschien leeft ze nog wel echt, maar niemand weet het”.

Dit alles werd ineen gezet door een team aan creatives, waarbij in mijn ogen de lat voor aanvang van de voorstelling al hoog werd gelegd. Martin Michel nam de regie op zich en wist hiermee de verschillende verhaallijnen en sprongen in de tijd naadloos in elkaar over te laten lopen. De pakkende teksten van Allard Blom, zeker in combinatie met de muziek van Sam Verhoeven, geven het geheel een extra dimensie en maken dat je na de voorstelling nog blijft nadenken over hetgeen je zojuist hebt gezien.

Sam: “Ik hoop dat mensen buiten stappen na de voorstelling met het idee ‘het zou wel eens waar kunnen zijn’. Dat is de boodschap van de voorstelling. Wanneer je niet met dat idee naar buiten gaat dan heeft de voorstelling ook totaal geen bodem om geloofwaardig te zijn”.

Allard: “Daarnaast is er het thematische vlak, net zoals bij Lelies, namelijk ‘het geloof in liefde’. Dat is een element dat telkens terug komt in alles wat we maken. ‘ondanks alle ellende is er altijd nog de liefde’. Dat vind ik een belangrijke en goede boodschap.. ergens wacht de liefde”.

Kortom: een meer dan geslaagde nieuwe productie van Judas Theater producties. De hoge lat hebben ze weer weten overtreffen en ze hebben hiermee een stukje musical geschiedenis toegevoegd aan het Vlaamse landschap. Bedankt hiervoor!

Bekijk hier de eerste beelden uit de voorstelling:







Ticket en info:

Deze productie speelt nog tot en met 5 maart in de Rode zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen.

www.judas.be

#JudasTheaterproducties #GoodbyeNormaJeane

headersite.jpg
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • https://open.spotify.com/show/5VCEngNwtgHUReCVxpEESQ
  • Twitter
  • livepng
headersite.jpg

© 2021 theaternieuws.be by popehouse

Winkelwagen0