Een musical vol kippenvelmomenten




Onder grote belangstelling ging gisteren Kiss of the Spider Woman in Belgische première.

Iedereen had hoge verwachtingen en die zijn meer dan ingelost.


Kiss Of The Spider Woman vertelt het verhaal van twee mannen, die in het Buenos Aires van de jaren tachtig een gevangeniscel delen. Molina zit daar vanwege zijn geaardheid, Valentin omwille van zijn politieke overtuiging. Het leven in de gevangenis is extreem zwaar. Ze zijn elkaars tegenpolen, maar ook -letterlijk- tot elkaar veroordeeld. Om de tijd te doden vertelt Molina over Hollywood-films uit zijn jeugd waarin de mysterieuze Spinnenvrouw een grote rol speelt. Valentin vertelt over zijn grote liefde Marta. Langzaam ontstaat er begrip voor elkaar. Maar wat gebeurt er als de één onder druk wordt gezet om de ander te verraden in ruil voor zijn eigen vrijheid?


De voorstelling neemt je vanaf het begin mee en laat je niet meer los, want je wordt meteen in het verhaal meegezogen. Meermaals valt je mond open van verbazing en zit je met een krop in de keel. Het strakke, kille decor breng je meteen in de juiste grimmige sfeer. Langs de ene kant een gevangenis uit de jaren tachtig, maar langs de andere kant een stukje Hollywood, met een heuse showtrap en een modern spinnenweb. Bijzonder knap in beeld gebracht. De afwisseling tussen al die tragedie en show, waardoor je je het ene moment in Buenos Aires en het andere moment in Hollywood waant, is een streling voor het oog en vooral ook voor het oor, want de muziek, die door een live orkest gebracht wordt zit boordevol Latijns-Amerikaans invloeden. Die extra dimensie zorgt ervoor dat je soms zin hebt om mee te dansen en tegelijkertijd toch nog een goed gevoel geeft, ondanks het harde verhaal.






Dit is trouwens te danken aan de geweldige acteer, dans en zangprestaties van de Spinnenvrouw, Alyssa Luypaert. Tot nu toe relatief onbekend in Vlaanderen, maar vanaf nu in het geheugen gegrift en geliefd. Zij schittert en zet een weergaloze Aurore en Spinnenvrouw neer met prachtige choreo's en een fantastische stem die je meermaals in beroering brengt. Maar ze zorgt ook voor de nodige humor met haar Russisch accent. Heerlijk! Werkelijk een vrouw met veel kwaliteiten en talenten.


Scoop: Ze heeft eens een spinnenbeet gehad en vroeg zich toen af wanneer ze Spider Woman ging worden, dus het stond in de sterren geschreven.





Er is trouwens bijzonder veel humor in het stuk gebracht, weliswaar op subtiele wijze, maar dit zorgt voor een perfecte afwisseling met al de wreedheid. Toch zit er een mooie boodschap in verwerkt, wat het stuk nog meer tot zijn recht laat komen.





Het stuk bestaat uit een top cast, waaronder Brent Pannier die een fenomenale Molino neerzet. Hij haalt de vrouwelijke gay in hem naar boven, wat meermaals voor een lach zorgt, maar zeker niet overdreven. Het wordt ook geen karikatuur, maar een mooi en eerlijk personage dat het zwaar te verduren krijgt. Hij weet perfect te doseren en de humor, het verdriet en de kwetsbaarheid feilloos af te wisselen. Daarnaast laat hij ons weer horen dat hij over heel goede stembanden beschikt. Meermaals zorgt hij voor kippenvel.





Wie ook voor kippenvelmomenten zorgt is acteur Pieter Van Keymeulen in de rol van Valentin. Hij trekt vocaal alle registers open met het nummer "De Morgen Daarna". Een prachtig nummer wat hij schitterend neerzet. Wat een stem heeft die jonge man! Dit nummer bouwt alleen maar op, dus dit is vocaal heel intensief. Heel straf! Hier gaan we letterlijk nog heel veel van horen en gelukkig maar.





Helaas was er ook spijtige mededeling in de voorstelling, want de geweldige An Lauwereins, die de moeder van Monlino vertolkt, moest met veel spijt in het hart forfait geven voor de première. Vanaf woensdag is ze er terug bij. Met die premiere gisteren werd zij vervangen door actrice Vicky Florus die op een paar uur tijd deze rol heeft moeten instuderen en dit met verve gedaan heeft. Zeker een vermelding en een pluim waard.


Maar ook het ensemble verdient hier een vermelding. Stuk voor stuk professionals, al zijn er 2 amateurs bij, hier was niets van te merken. Ze stonden er allemaal en ze bleven ook staan, want de kledingwissels gebeurden gewoon live on stage in hun cel. Niet bewust, maar wegens tijdsgebrek. Al zorgde dit wel voor een origineel en leuk beeld, wat de voorstelling weer extra bijzonder en anders maakt.





Een ongelooflijk dikke pluim voor heel de cast en crew om dit te verwezenlijken en ook aan regisseur Niels de Valk die deze vergeten musical uit 1992 nieuw leven heeft ingeblazen en er een eigen creatie van gemaakt heeft. Dit was absoluut geen sinecure en dit getuigt van grote klasse en professionalisme.

Vlaanderen heeft er dankzij InTeam een top musical bij van het hoogste niveau.


Dit is nooit nooit eerder gezien in Vlaanderen, dus daarom moét iedereen dit gezien hebben.

Snel tickets bestellen voor het te laat is, want ze spelen maar 2 weken in de Rode zaal van het Fakkeltheater.


Meer info: https://www.inteam-producties.be

headersite.jpg
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • https://open.spotify.com/show/5VCEngNwtgHUReCVxpEESQ
  • Twitter
  • livepng
headersite.jpg

© 2021 theaternieuws.be by popehouse

Winkelwagen0