Stany Crets reageert op nieuwe VRT cultuurzender "podium19"

Vanaf 21 januari kan u bij Telenet, Proximus en Orange afstemmen op het nieuwe platform Podium 19 – een knipoog naar covid-19. Nu de cultuurpodia door de corona crisis dichtblijven vindt u er een elke week van donderdag- tot zondagavond nieuwe content. Die worden nadien herhaald en zijn ook te herbekijken op VRT.Nu


Er komen ook themaspecials naar aanleiding van de Week van de Belgische muziek, het Klarafestival en de Dag van de Dans. Minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) kwam met 460.000 euro over de brug voor het project.


Stany Crets, ondertussen toch de man die steeds weer op de kade kruipt voor het commerciële theater, heeft zo zijn bedenkingen op Twitter geuit. Dit na dat hij zijn naam kon terug vinden in een artikel van de Standaard. (Link)



PAKWEG WAT VRAGEN (Omtrent Podium 19) - Opinie Stany Crets


Wie applaudisseert er niet spontaan bij elk initiatief om de podiumkunsten een hart onder de riem te steken.

Iedereen die de podiumkunsten in al zijn vormen genegen is uiteraard.


Voila. Dat is al van de baan. Daarover zijn we het eens. We houden van podiumkunsten.



Vanmorgen las ik tot mijn verbazing mijn eigen naam in een artikel van De Standaard over Podium 19, het nieuwe online platform dat diezelfde podiumkunsten een vitrine geeft nu hun eigen podium gesloten is. In het artikel werd gezegd dat men “creaties een megafoon wil geven zodat ze een breed publiek bereiken.” Het budget van het platform bedraagt een dikke 900.000 euro. De helft daarvan komt van Jan Jambon, de andere helft van de kunsthuizen zelf. Dus eigenlijk ook onrechtstreeks van Jan Jambon. Zo’n 150 opnames worden zomaar aangeboden via telecomoperatoren en de VRT. Er is van alles te beleven, zo staat er in het artikel : donderdag pop en rock, vrijdag klassieke muziek, zaterdag is podiumdag en zondag familiedag.

Great. Applaus.


En toen las ik dit :

"In de eerste plaats wordt gemikt op het gesubsidieerde podiumaanbod, maar commerciële producties – pakweg een musical van Stany Crets – zijn niet a priori uitgesloten. ‘Deze week bekijken we alle inzendingen en puzzelen we verder aan de programmatie’, zegt Jeroen Vanacker van het Concertgebouw. Inhoudelijk vertrouwen we op de expertise van de cultuurhuizen, op technisch vlak stellen we enkele voorwaarden over de beeld- en geluidskwaliteit, want het moet er wel goed uitzien."


Mijn spontaan applaus nam ritmisch in tempo af terwijl ik analyseerde wat er nu eigenlijk stond.

“Mijn producties zijn niet a priori uitgesloten.” Wacht eens...

Dat wil toch zeggen dat ze intrinsiek een soort van a priori uitsluiting in zich dragen, maar nu mogen rekenen op een welwillendheid? Anders zou er dat toch niet zo expliciet staan? Of lees ik dat fout? Op welke basis zou men a) een commerciële productie sowieso uitsluiten? b) een commerciële productie dan tóch niet uitsluiten?

Geen idee. We lezen verder.


In de eerste plaats wordt er gemikt op een gesubsidieerd podiumaanbod. Een segment van de sector dat het economisch gezien een pak minder lastig heeft dan de commerciële sector aangezien subsidies doorlopen en dus velen hun loon min of meer behouden. Het segment dat echt op zijn tandvlees zit, de commerciële vleugel, wordt “a priori niet uitgesloten”.


Deze week worden, volgens het artikel, alle inzendingen bekeken. Mijn wenkbrauwen vlogen de hoogte in. Dus je kon iets inzenden? Een dossier? Een captatie? Een flyer? Iets anders?


Geen idee, we lezen verder.

Is die boodschap alleen gericht geweest aan de gesubsidieerde huizen? Ik heb nergens bij de commerciële huizen iets horen waaien over mogelijke inzendingen in elk geval. (spreek me aub tegen indien ik me vergis)


Inhoudelijk wordt er vertrouwd op de expertise van de cultuurhuizen lezen we nog. Dus inhoudelijk wordt er door de ‘jury’ geen oordeel geveld. Wat zijn dan de normen om als “inzending” te voldoen? Puur technisch? Dat het er goed uitziet? Iets anders?

Geen idee. We lezen verder.


Even terug naar mijn naam die genoemd wordt in dit artikel. “Pakweg een musical van Stany Crets” is niet a priori uitgesloten staat er. Ik zal u toch even verduidelijken waarom pakweg een musical van Stany Crets eigenlijk wél uitgesloten is.


1) Omdat Stany Crets noch het productiehuis waarvoor hij werkt pakweg een uitnodiging ontvangen heeft van Podium 19.

2) Omdat pakweg een musical van Stany Crets niet kan en mag gerepeteerd worden op dit moment (Corona, remember)

3) Omdat pakweg een musical van Stany Crets aan rechten gebonden is wat wil zeggen dat naast opvoeringsrechten ook uitzendrechten moeten verkregen worden van de oorspronkelijke rechthebbenden en dat kost centen (ik vermoed dat dat ook geldt voor pakweg Wachten op Godot van Het Toneelhuis)

4) Omdat een geschikte captatie van pakweg een musical van Stany Crets bakken geld kost omdat je niet wil inbinden aan kwaliteit (kijk even naar de captatie van het gelauwerde Hamilton op Disney+)

5) Omdat pakweg een musical van Stany Crets niet kan of zelfs mag ‘herdacht’ worden voor televisie of streaming

6) etc.etc.etc.


Stop.

We scrollen even terug naar boven, want dat getal 900.000 laat me niet los…

Die 900.000 euro… waarvoor worden die precies gebruikt?

Gaan die naar de telecomoperatoren om het Podium 19-platform op te starten en te onderhouden of steunen die deze zaak belangeloos? Laat ons van het laatste uitgaan. Of gaan de centen naar de makers? 900.000 gedeeld door 150 opnames is zo’n slordige 6000 euro per productie dus dat kan het niet zijn… Worden ze gebruikt om naburige rechten uit te betalen aan acteurs die voorkomen in reeds gecapteerde voorstellingen die worden uitgezonden? Haha. Niet erg waarschijnlijk.

Maar wacht eens…. Nu valt mijn frank…

Men richt zich voornamelijk op de gesubsidieerde sector omdat die sowieso al betaald zijn natuurlijk. Dus Podium 19 is écht alleen maar een vintrine waarin koopwaar mag uitgestald worden. En dààrom is de commerciële sector dus wél a priori uitgesloten want de commerciële sector zou er a priori geld bij insteken. Weer verlies. No thanks.


We zijn er uit. Pfew. Hardop denken loont soms.

Zo. Dat waren zo’n beetje mijn spontane bedenkingen bij het artikel waarin mijn naam werd genoemd.

Ik ben a priori niet tegen Podium 19, integendeel, maar ik had er pakweg wat vragen bij omdat ik niet alles goed snapte. En nu wel denk ik.


PS: Voortaan zullen alle musicals die ik nog zal maken de subtitel krijgen "pakweg een musical van Stany Crets". I like a lot.


https://www.facebook.com/stany.crets




headersite.jpg
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • https://open.spotify.com/show/5VCEngNwtgHUReCVxpEESQ
  • Twitter
  • livepng
headersite.jpg

© 2021 theaternieuws.be by popehouse

Winkelwagen0